RWS testcentrum radardoelvolgen

Op Duivelseiland wordt gewerkt aan de vervanging van het radardoelvolgsysteem en daarbij gaat opdrachtgever Rijkswaterstaat niet over een nacht ijs. Rovitech Projects ICT is als technisch hoofdaannemer geselecteerd vanuit Europese aanbesteding.

De aanbesteding betreft het ontwerpen, opbouwen, beheren en weer ontmantelen van een testcentrum met portocabins en twee onbemande radarposten (ORP’s) ten behoeve van een ‘Proof of Ability’ (PoA) van het radardoelvolgsysteem.

Uitdaging
Aan ons de opdracht om alle leveranciers van soft- en hardware dezelfde condities in deze testomgeving te bieden. Denk daarbij aan de beschikbaarheid van een identieke 19 inch omgeving, dezelfde portocabin en een gelijke en gelijktijdige testperiode.
Resultaat
Rovitech Projects ICT heeft als hoofdaannemer invulling gegeven aan de bouw en inrichting van de testinfrastructuur. Er is een mooie balans gevonden tussen de procesgerichte aanpak van RWS en de hands-on mentaliteit van Rovitech.
Diensten

Complexiteit

Dit project is complex in alle facetten. De locatie vanwege het faciliteren van energie en datanetwerk op een plek waar geen nutsvoorzieningen zitten. Maar ook het vergunningen traject met diverse grondeigenaren en het opbouwen van de testlocatie in het zicht van de huidige radarposten. Juist in die complexiteit heeft Rovitech Projects ICT interesse. In ons bedrijf zitten op essentiële posten mensen die met elkaar samenwerken in de meest letterlijke betekenis van het woord. Net zo lang tot we er tevreden over zijn.

Rijkswaterstaat heeft met dit testcentrum de cruciale schakel gerealiseerd in de landelijke, uniforme en toekomstige vaste inkoop van Vessel Traffic Services. Pieter Janssen, directeur Verkeer en Watermanagement van VWM en opdrachtgever voor het project LUV VTS onderstreept nog maar eens: ‘Dit is niet zomaar een project waarin we even een systeem gaan vervangen. We werken aan het uitrollen van een landelijk en uniform systeem. Dit is ook een belangrijke stap om CBB – Corridorgericht Bedienen en Begeleiden – mogelijk te maken, zodat de vaargebruikers ook in de toekomst veilig en vlot en met betrouwbare reistijden gebruik kunnen maken van onze vaarwegen’.